tirsdag 14. juli 2015

Ny kajakk!

I det siste har jeg merket en sviktende motivasjon til å vie tid til rulleøkter i min lille lekre rullekajakk. Dette på trass av at jeg har sett på denne kajakken som min kuleste, og at den er deilig lett å bære og håndtere i forbindelse med rulleøktene.
Når jeg har litt tid til å dra på fjorden blir det derfor nesten alltid en av havkajakkene som får fukte kjølen.
I hodet mitt begynte jeg allerede i høst å tenke på muligheten for å bytte den ut med en ekstra lettrullet havkajakk som helst skal kunne brukes av alle familiemedlemmene. Jeg kikket litt på bruktmarkedet etter en brukt Romany, men fant fort ut at de er såpass populære at de forsvinner før man rekker å snu seg. Dessuten havner de på en høy pris i forhold til andre brukte kajakker.

Nå i juni gjorde jeg alvor av tankene og lade ut rullekajakken for salg på klubbens facebookside. Den ble solgt ganske umiddelbart til en entusiast som nå er i den fasen jeg var for noen år siden da jeg kjøpte kajakken.


Farvel til en kajakk jeg har hatt stor glede av

Jeg kikket rundt på bruktmarkedet for å se om jeg ville klare å finne det perfekte kompromisset - En kajakk som inspirerer til videre trening på avanserte grønlandsruller, men som også kan fungere som turbåt for meg og familien. Etter å ha trålet Finn.no og Blocket.se var det bare en kajakk som jeg vurderte som aktuell. Det var en FREJ designet av Björn Thomasson, og bygget av en dyktig amatør i Strängnäs i Sverige. http://www.thomassondesign.com/katalog/mina-kajaker/frej
Jeg trengte to kajakker på skjærgårdsferien i Stockholm, og fant ut at jeg kunne gjøre en avstikker til Strängnäs på veien dit og plukke opp den nye kajakken. Dette betydde at jeg måtte finne ut mest mulig om modellen på forhånd ettersom jeg måtte kjøre nedover med kun en av mine egne kajakker for å ha plass til den nye. Etter mailkontakt med Björn Thomasson, og tråling av nettet for info om båten følte jeg meg klar for å ta sjansen. Jeg kontaktet eieren og fikk tilslag på kajakken! Når jeg trillet bilen inn på en bakgård i Strängnäs møttes jeg av dette synet:


Nydelig kajakk 

Jeg ble umiddelbart forelsket i utseendet på kajakken, noe som betyr en del for meg. Det er en viktig del av opplevelsen å nyte linjespillet og estetikken i kajakkdesignet. 
Jeg gjorde noen forandringer i forbindelse med seteplassering og fotstøtte før første prøvetur. Prøveturen var spennende. Kajakken føltes kvikk og lett. Med kjølen oppe var den uhyre lettmanøvrert. Jeg har aldri padlet en havkajakk som snur så lett med et sveip - eller styretak. Stabiliteten var behagelig primært og veldig markert sekundært. Jeg begynnte å tvile på rulleegenskapene. Det var ingen grunn til uro. Til å være en habil havkajakk er denne modellen ekstremt lettrullet. Ryggradsrullen pleier å være skikkelig vrien i havkajakker, men i denne gikk det like lett som i rullekajakke jeg solgte. Håndrullene og norsaaqrullene måtte naturlig nok utføres med litt mere kraft og fart enn det jeg er vant til fra rullekajakken, men det føles som at potensialet er godt nok til at jeg burde kunne komme opp til det nivået jeg hadde i den lille sorte. Foreløpig mangler det god nok padding og gode nok lårstøtter til at jeg får utnyttet potensialet, men hvis kajakken innfrir på den måten jeg har følelsen av, er rulledelen av egenskapene innfridd med god margin.


Kajakken på vannet

Jeg fikk gode muligheter å prøve ut turegenskapene i skjærgården i løpet av uken. Denne kajakken er veldig annerledes enn de havkajakkene jeg pleier å padle. (En klassisk Norkapp HM, en Nordkapp PE, og en North Shore Atlantic i glassfiber.) Alle disse kajakkene inklusive FREJ har jo grønlandske forbilder, men har hatt noe ulike målsetninger med designene. Mens Nordkappene og Atlanticen er designet for å ivareta en original grønlandskajakks egenskaper, men anpasse designet til en moderne hav - turpadler sine behov, er FREJ mer spesialisert mot lettmanøvrert lek - og surfegenskaper. I forhold til mine andre båter er sitteplasseringen i sjøen lavere og ligner i så måte mere på grønlandskajakker jeg har padlet. At midten av båten ligger djupt i vannet kombinert med en ganske smal flat bunn og utfallende skrogsider resulterer i den omtalte tydelige sekundærstabiliteten. I stedet for å gå over i v-form i baug og akter beholder denne båten en ganske fyldig bunnprofil og stort volum i for -og akterskip. Det føles som at baugen flyter oppå vannet. Retningsstabiliteten i skroget er i stor grad offret  til fordel for manøvrerbarhet. Kajakken er derfor helt avhengig av senkekjølen, selv i moderate vindstyrker. Jeg misstenkte at båten ville være avfeldig i kraftig vind med kjølen nede. Jeg ville også tro at den ville ha ganske stor avdrift, men etter å ha prøvd båten i ganske kraftig vind (frisk bris) har jeg følelsen av at den er uproblematisk å padle i alle vinkler mot vinden så lenge man aktivt anvender senkekjølen.



Min bror prøvde kajakken og ble meget begeistret

Konklusjonen så langt må bli at jeg har gjort et kupp i forhold til egenskapene jeg etterlyste hos den nye kajakken.

En artig ting er at modellen ble introdusert i glassfiberversion for butikksalg få dager etter at jeg kjøpte mitt eksemplar. http://www.thomassondesign.com/nyheter/nya-frej-i-produktion



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar