fredag 18. september 2015

Seilbåtene: Ohlson 22

Far fikk nok smaken på seiling ved å bruke sin lille Askeladden 14. http://seilingogpadling.blogspot.no/2015/03/askeladden-14.html Når vi hadde flyttet til Värmdö i Stockholms skjærgård begynte han å kikke etter en turbåt med overnattingsmuligheter. Valget falt til slutt på en Ohlson 22.


Mine tydeligste minner av denne båten knytter seg naturlig nok til en langtur far tok med mine brødre og meg på. Vi seilte fra Värmdö i Stockholms skjærgård til Dragskär utenfor Oskarshamn. Når jeg ser det med voksne øyne synes jeg far var kjempetøff som tok med seg sine smågutter på en slik seilas. Han var jo ennå en ganske uerfaren skipper. På den tiden opplevde jeg bare turen som en ekstra spennende og artig måte å reise til hytta på. 
Min yngre bror og jeg konsentrerte oss mest om å krype rundt inne i kahytten og leke. Min eldre bror hjalp far med seiling og navigering.
Jeg synes det var utrolig koselig med livet i kahytten og maten far ordnet på enkelt vis. Et minne som har festet seg særlig godt er fra Landsort på Öja. Vi hadde kommet i havn etter en seilas som må ha blitt opplevd som dramatisk for far og min eldre bror. Ferden gikk i kraftig vind forbi Nynäshamn og videre sørover over åpent hav ned til denne havna på sørlige delen av Öja. Nå satt vi endelig trygt, godt og varmt i kahytten mens vinden ulte i riggen. Far serverte pølser i lefser med smeltet smør og ketsjup.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar